کد مطلب:301505 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

خطبه چهارم از علی


سپاس خداوندی را كه به سر آغاز علمش گویندگان را الهام داده، و بر دلهای پرهیزكاران فروغ عظمتش را تابانیده، با دلائل احكامش، راه پویندگان را روشن ساخته و به وجود پسر عمویم حضرت مصطفی جهانیان را فر و شكوه بخشیده تا دعوتش برخواسته های بی دینان برتری یافته و پیامش بر درون یاوه خواهان چیره گشته او را خاتم پیامبران و سرور رسولان قرار داده است، آن حضرت پیام پروردگارش را ابلغ نمود دستور او را انجام داد و آیاتش از سوی خداوند جهانیان روشن شد. بنابراین، سپاس خداوندی را كه بندگانش را به قدرتش آفریده و به دینش عزت بخشیده و پیامبرش را گرامی داشته، رحمت داده، ارج گذارده، احترام كرده و تعظیم نموده است.

و سپاس خداوند را بر نعمتهایش، و گواهی می دهم كه جز «الله» خدائی نیست، آن گونه شهادت و گواهی كه مورد رضایت و پسند او باشد و درود می فرستم بر پیامبرش محمد، درودی كه او را نزدیك كند و بهره ور سازد.


و بعد همانا نكاح از جمله جیزهائی است كه خداوند دستور داده و بدان اجازه فرموده، مجلس امروز ما از جمله محافلی است كه خداوند بدان امر فرموده و برپائی آن را خواسته، و این حضرت محمد بن عبدالله، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است كه دخترش فاطمه را به عقد زناشوئی من درآورده به صداق چهار صد درهم و دینار و من نیز از این ازدواج خوشحالم، از آن حضرت پرسیده و گواهی دهید.

مسلمانها همگی گفتند: ای رسول خدا آیا او را به عقد علی درآوردی؟

حضرت فرمود: آری،

آنان گفتند: خداوند برای آن دو مبارك كند و امورشان را به سامان برساند. [1] .


[1] دلائل الامامه طبري / 16- 17.